logo-1

ششمین پیش نشست همایش درمرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد. ارسال در تاریخ: ۰۸-۰۹-۱۳۹۷


 حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن قمرزاده(دبیر علمی همایش)  موضوع  این نشست را بردو محور کلان دانستند.

محور اولی که به آن پرداخته می شود،درموضوع منابع تفسیری که عمدتا درباره روش ها وگرایشهای تفسیری ومبانی در علوم قرآن بحث می شودوهمچنین منبعیت عقل وجایگاه آن،نقش روایات وحجیت خبر واحد مورد بررسی قرار می گیرد.

محور دوم این نشست درباره جمع قرآن است که به بررسی دو دیدگاه موجود در این بحث پرداخته می شود

دیدگاه اول کسانی که قائل به جمع قرآن در زمان پیامبر(ص) هستند ودیدگاه دیگر کسانی که قائل به جمع قرآن بعد از زمان پیامبر(ص) هستند پرداخته خواهد شد.

ایشان در ادامه ازجمله بایسته ها ورویکردهای پژوهشی راتطبیقی، استخراجی، انتقادی، بین رشته ای و.. دانستند وآن را برای حضار تشریح نمودند. 

وهمچنین در ادامه با بیان اهمیت قرآن و قرآن پژوهی،کتاب "مدخل التفسیر" آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) را یکی از کتب مهمی دانست که در این زمینه نوشته شده است و هدف از برگزاری این نشست علاوه برارج نهادن به قرآن کریم ، تکریم مقام مرجعیت خواهد بود.

درادامه حجت الاسلام یوسفی مقدم(رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن) با بیان این که مفسران به سه دسته سنت گرایان، نوگرایان و تجددطلبان تقسیم می شوند، اظهار داشت: مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی جزء دسته نوگرایان بودند و یکی از دیدگاه های ایشان آن است که عقل را به عنوان منبع تفسیر معرفی می کنند.

رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن خاطرنشان کرد: ایشان نه تنها عقل را یک منبع می دانند، بلکه آن را منبع اعتبارسنجی مبانی دانسته اند، زیرا فرموده اند «در تفسیر قرآن کریم به چیزی اعتماد کنید که عقل و شرع آن را قبول کرده باشند»؛ بر این اساس عقل نه تنها منبع معرفی شده، بلکه سنجه اعتبار منابع هم دانسته شده است.

وی با اشاره به این که مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی عقل را مقید به دو ویژگی فطری بودن و صحیح بودن دانسته ، عنوان کرد: عقل فطری از دیدگاه ایشان یک حوزه معنایی خاصی دارد و مراد ایشان از آوردن قیودی همچون فطری و صحیح، آن است که فطرت مفسر قرآن کریم نباید آلوده به غرائض و امیال انسانی باشد.

همچنین در ادامه آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) با بیان این که حوزه های علمیه به ویژه مراجع تقلید و علمای بزرگ در طول تاریخ شیعه اهتمام وافری در زمینه قرآن کریم داشته اند، گفتند: مطالب سخیفی که متأسفانه گاهی از لسان برخی حوزوی ها هم صادر می شود مبنی بر این که «حوزه علمیه توجهی به قرآن کریم ندارد» به مثابه همان تهمتی است که در باب تحریف قرآن به حوزه ها می زنند.

وی ادامه داد: حوزه علمیه بزرگانی همچون حضرت آیت الله خویی دارد که کتاب البیان را در زمینه تفسیر نگاشتند و همچنین مرحوم حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) نیز کتاب "المدخل التفسیر" را ناظر به فرمایشات حضرت آیت الله خویی به نگارش درآوردند.

آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) خاطرنشان کردند: امیدواریم ضمن این همایش ها، گوشه ای از فعالیت های قرآنی حوزه های شیعه به ویژه مراجع تقلید و همچنین گوشه ای از خدماتی که این بزرگواران نسبت به قرآن کریم به جا آورده اند برای همگان روشن شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کردند: اگر مطالبی که در فهم محتوایی تفسیر و آیات قرآن کریم که از فقهای ما صادر شده است جمع شود، قابل مقایسه با تفسیر موجود نخواهد بود.

مشروح سخنان معظم له درلینک ذیل 

http://fazellankarani.com/persian/news/21726/

درادامه حجت الاسلام استاد بهجت پور(مدیر حوزه علمیه خواهران) گفت: 

آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) معتقد بود جمع قرآن چند مرحله ای است و مرحله واحدی ندارد. ایشان قرائت شیعه را اصل قرار می دهند و به گونه ای جمع آوری قرآن را در زمان پیامبر(ص) برطرف می کند.

موضوع جمع قرآن درضمن علوم قرآنی مطرح می شود. اما به دلیل اتفاقی که در دوره حاجی نوری شکل گرفت، مسئله تاریخ قرآن به سلسله مباحث کلامی و اصولی حوزه های علم راه پیدا کرد. ایشان به وسیله تحریف بحث ظواهر حجیت را به چالش کشیدند و اصولین تلاش کردند این چالش را پاسخ دهند.





ششمین پیش نشست همایش درمرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.26

ششمین پیش نشست همایش درمرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.26

ششمین پیش نشست همایش درمرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.26